24 September 2017

Fesyen Wanita Dalam Islam

Khemah bergerak.
Dulu fikiran saya sempit,
Kalau dengar je pakai tudung labuh,
Saya dah bayangkan tudung labuh jahit tengah, warna hitam, tak menarik.
Bila berjalan pun orang panggil khimar bergerak,
Saya pun berkata dalam hati.
"Hish, takkan aku nak pakai begitu?"
"Tak best lah"
Then, saya dengar satu ceramah ustazah Fatimah Syarha.
Rupa-rupanya zaman nabi pun ada pakaian bewarna-warni dan berfesyen.
Contohnya, Aisyah R.A mempunyai sehelai selendang yang berwarna merah yang dipinjam oleh para wanita lain ketika itu untuk dijadikan perhiasan.
Ummu khalthum ada selendang yang bersulam keemasan.
Rupa-rupanya boleh kita pakai baju bewarna-warni.
Lihat!
Bagaimana ilmu itu akan menjadikan pandangan kita untuk sesuatu isu jadi luas dan tidak bersifat menghukum.
Maka,
Nak pakai tudung bawal, shawl, tenggiri, semua boleh.
Asalkan, tutup aurat dengan sempurna






No comments:

Post a Comment

MazayaAbaya © . Designed by MaisarahSidi.com