18 November 2017

Membakar kayu gaharu Sunnah yang dilupakan

MEMBAKAR KAYU GAHARU
Sunnah yang dilupakan oleh para Ahlussunnah zaman sekarang

Di beberapa daerah, Gaharu dibakar ketika berlangsungnya acara walimatul 'ursy (majlis perkahwinan), ada juga yang membakar Gaharu pada setiap kali pertemuan seperti majlis ta'lim, majlis tahlil, acara selamatan (tasyakkuran), tempat ziarah (seperti makam para wali) dan dsb.

Di Masjid Nabawi atau Masjidil Haram, Gaharu sering hadir di beberapa majlis seperti upacara wisuda Tahfidh, purgatori / pembersihan Ka'bah, dan sebagainya. Ia adalah untuk memberi aroma udara dan tolong jiwanya kepada jemaah haji. Kerana mengikut salah satu hadis Nabi, para malaikat suka bau minyak wangi dan membenci bau busuk.

Hadis Mengenai Penggunaan Gaharu
Gaharu di zaman Nabi dan Salafus Saleh juga menjadi sebahagian daripada beberapa ritual umat Islam. Nabi Muhammad SAW dan para Sahabat sendiri sangat menyukai wangi-wangian, baik yang berasal dari minyak wangi hingga Gaharu, sebagaimana disebutkan di dalam pelbagai hadits.Misalnya hadis sahih riwayat Imam Muslim dan Imam Al-Bukhari berikut ini:


"Dari Nafi ', ia berkata," Apabila Ibnu Umar mengukup mayat (membakar Gaharu), maka beliau mengukupnya dengan kayu gaharu yang tidak dihaluskan, dan dengan kapur barus yang dicampurkan dengan kapur barus. Kemudian beliau berkata, "Beginilah cara Rasulullah Shallallahu' alayhi wa Sallam ketika mengukup jenazah (membakar Gaharu untuk mayat) ". (HR. Muslim)


"Dari Abi Hurairah radliyalahu 'anh, bahawa Rasulullah Shallallahu' alayhi wa Sallam bersabda:" Golongan penghuni syurga yang pertama kali masuk syurga adalah berbentuk rupa bulan pada malam bulan purnama, ... (sampai ucapan beliau) ..., nyala perdupaan mereka adalah gaharu, Imam Abul Yaman berkata, maksudnya adalah kayu gaharu "(HR. Imam Bukhari)


Demikian juga hadis sahih riwayat Imam Ahmad dalam musnadnya,
"Dari Abu Sufyan, dari Jabir, ia berkata, Nabi Shallallahu 'alayhi wa sallam bersabda: Apabila kamu mengukup mayyit diantara kalian, maka lakukanlah sebanyak 3 kali "(HR. Ahmad)


Shahih Ibnu Hibban juga meriwayatkan sebuah sahih (atas syarat Imam Muslim):
" Dari Jabir, ia berkata: Rasulullah Shallallahu 'Alayhi wa Sallam bersabda: "Apabila kamu mengukup mayyit, maka chukup-lah dengan bilangan ganti (ganjilkanlah) "(HR. Ibnu Hibban, diriwayatkan juga oleh Ibnu Abi Syaibah)


Disebutkan juga bahawa sahabat Nabi Shallallahu 'alayhi wa Sallam berwasiat apabila telah meninggalkan dunia, supaya kain kafannya di chukup

"Dari Asma` binti Abu Bakar bahawa dia berkata kepada keluarganya; "Berilah wap kayu gaharu (chukup-lah) pakaian saya jika aku meninggal. Taburkanlah hanuth (pewangi mayat) pada tubuhku. Janganlah kalian tebarkan hanuth pada kafanku, dan janganlah mengiringiku dengan membawa api." Riwayat sahih ini terdapat dalam Al-Muwaththa 'Imam Malik, As -Sunan Al-Kubro Imam Al-Baihaqi.

Malah, ada juga riwayat tentang meng-chukup masjid:

"Jauhkanlah masjid-masjid kamu dari anak-anak kecil kalian, dari pertikaian di antara kamu, pendarahan kamu dan jual beli kamu. Chukup-lah masjid-masjid itu pada hari perhimpunan kamu dan jadikanlah pada pintu-pintunya itu alat-alat bersuci kalian. (HR. Imam Al-Thabrani dalam Al-Mu'jram al-Kabir. Ibnu Majah, Abdurrazaq dan Al-Baihaqi juga meriwayatkan dengan redaksi yang hampar sama)


Imam Adz-Dzahabi rahimahullah pernah menyebutkan dalam kitabnya Siyar A'lam An-Nubala ' (5/22) mengenai biografi Nu'aim bin Abdillah Al-Mujammar, sebagai berikut:
"Nu'aim bin Abdillah Al-Mujammar, ahli Madinah, seorang faqih, Maula (bekas budak) keluarga Umar Bin Khattab. Dia membakar Gaharu untuk membuat Masjid harum Nabi Shallallahu 'alaihi wa sallam "


Terdapat banyak narasi serupa.
Dan dari sebahagian riwayat-riwayat yang disebutkan diatas, diketahui bahawa penggunaan Gaharu merupakan perkara biasa pada masa Nabi Shallallahu 'alayhi wa Sallam, demikian juga pada masa para sahabat dan seterusnya. Baik sebagai wangi-wangian dan hal-hal yang bersifat keagamaan.Hingga Ibnul Qayyim Al-Jauziyah pun pernah mengulas mengenai Gaharu ini didalam kitabnya Zadul Ma'ad (4/315) yakni mengenai Gaharu India:


"Gaharu kayu India terdapat dua jenis. Yang pertama ialah kayu gaharu yang digunakan untuk rawatan, dipanggil kayu al-Kust. Terdapat juga panggilan dengan al-Qusth, menggunakan "Qaf" hurug. Keduanya digunakan sebagai wangian, yang disebut Uluwwah. Dan sungguh Imam Muslim telah meriwayatkan didalam kitab shahihnya dari Ibnu Umar radliyallahu 'anh, bahawa beliau (Ibnu Umar) mengukup mayyit dengan kayu gaharu yang tidak dihaluskan, dan dengan kapur barus yang dicampur dengan kayu gaharu. Kemudian beliau berkata, "Ini adalah bagaimana Rasulullah shallallahu 'alaihi wa Sallam cukup sesuai. Dan terbukti sebuah hadis lain riwayat Imam Muslim perihal mensifati mereka menikmati kesenangan penghuni syurga, iaitu "pengukupan / Gaharu ahli syurga itu menggunakan kayu gaharu".

Dapatkan bukhoor dan oudh yang murah daripada 
Whatsapp 013-6122102
Whatsapp 013-6122102
Whatsapp 013-6122102

Bukhoor ialah hampas gaharu yang dimampatkan
Oudh ialah serbuk kayu gaharu.



No comments:

Post a Comment

MazayaAbaya © . Designed by MaisarahSidi.com