MEMBAKAR
KAYU GAHARU
Sunnah yang
dilupakan oleh para Ahlussunnah zaman sekarang
Di beberapa
daerah, Gaharu dibakar ketika berlangsungnya acara walimatul 'ursy (majlis
perkahwinan), ada juga yang membakar Gaharu pada setiap kali pertemuan seperti
majlis ta'lim, majlis tahlil, acara selamatan (tasyakkuran), tempat ziarah
(seperti makam para wali) dan dsb.
Di Masjid
Nabawi atau Masjidil Haram, Gaharu sering hadir di beberapa majlis seperti
upacara wisuda Tahfidh, purgatori / pembersihan Ka'bah, dan sebagainya. Ia
adalah untuk memberi aroma udara dan tolong jiwanya kepada jemaah haji. Kerana
mengikut salah satu hadis Nabi, para malaikat suka bau minyak wangi dan
membenci bau busuk.
Hadis
Mengenai Penggunaan Gaharu
Gaharu di
zaman Nabi dan Salafus Saleh juga menjadi sebahagian daripada beberapa ritual
umat Islam. Nabi Muhammad SAW dan para Sahabat sendiri sangat menyukai
wangi-wangian, baik yang berasal dari minyak wangi hingga Gaharu, sebagaimana
disebutkan di dalam pelbagai hadits.Misalnya hadis sahih riwayat Imam Muslim
dan Imam Al-Bukhari berikut ini:
"Dari
Nafi ', ia berkata," Apabila Ibnu Umar mengukup mayat (membakar Gaharu),
maka beliau mengukupnya dengan kayu gaharu yang tidak dihaluskan, dan dengan
kapur barus yang dicampurkan dengan kapur barus. Kemudian beliau berkata,
"Beginilah cara Rasulullah Shallallahu' alayhi wa Sallam ketika mengukup
jenazah (membakar Gaharu untuk mayat) ". (HR. Muslim)
"Dari
Abi Hurairah radliyalahu 'anh, bahawa Rasulullah Shallallahu' alayhi wa Sallam
bersabda:" Golongan penghuni syurga yang pertama kali masuk syurga adalah
berbentuk rupa bulan pada malam bulan purnama, ... (sampai ucapan beliau) ...,
nyala perdupaan mereka adalah gaharu, Imam Abul Yaman berkata, maksudnya adalah
kayu gaharu "(HR. Imam Bukhari)
Demikian
juga hadis sahih riwayat Imam Ahmad dalam musnadnya,
"Dari
Abu Sufyan, dari Jabir, ia berkata, Nabi Shallallahu 'alayhi wa sallam
bersabda: Apabila kamu mengukup mayyit diantara kalian, maka lakukanlah
sebanyak 3 kali "(HR. Ahmad)
Shahih Ibnu Hibban
juga meriwayatkan sebuah sahih (atas syarat Imam Muslim):
" Dari
Jabir, ia berkata: Rasulullah Shallallahu 'Alayhi wa Sallam bersabda:
"Apabila kamu mengukup mayyit, maka chukup-lah dengan bilangan ganti
(ganjilkanlah) "(HR. Ibnu Hibban, diriwayatkan juga oleh Ibnu Abi Syaibah)
Disebutkan
juga bahawa sahabat Nabi Shallallahu 'alayhi wa Sallam berwasiat apabila telah
meninggalkan dunia, supaya kain kafannya di chukup
"Dari
Asma` binti Abu Bakar bahawa dia berkata kepada keluarganya; "Berilah wap
kayu gaharu (chukup-lah) pakaian saya jika aku meninggal. Taburkanlah hanuth
(pewangi mayat) pada tubuhku. Janganlah kalian tebarkan hanuth pada kafanku,
dan janganlah mengiringiku dengan membawa api." Riwayat sahih ini terdapat
dalam Al-Muwaththa 'Imam Malik, As -Sunan Al-Kubro Imam Al-Baihaqi.
Malah, ada
juga riwayat tentang meng-chukup masjid:
"Jauhkanlah
masjid-masjid kamu dari anak-anak kecil kalian, dari pertikaian di antara kamu,
pendarahan kamu dan jual beli kamu. Chukup-lah masjid-masjid itu pada hari
perhimpunan kamu dan jadikanlah pada pintu-pintunya itu alat-alat bersuci
kalian. (HR. Imam Al-Thabrani dalam Al-Mu'jram al-Kabir. Ibnu Majah, Abdurrazaq
dan Al-Baihaqi juga meriwayatkan dengan redaksi yang hampar sama)
Imam
Adz-Dzahabi rahimahullah pernah menyebutkan dalam kitabnya Siyar A'lam
An-Nubala ' (5/22) mengenai biografi Nu'aim bin Abdillah Al-Mujammar, sebagai
berikut:
"Nu'aim
bin Abdillah Al-Mujammar, ahli Madinah, seorang faqih, Maula (bekas budak)
keluarga Umar Bin Khattab. Dia membakar Gaharu untuk membuat Masjid harum Nabi
Shallallahu 'alaihi wa sallam "
Terdapat
banyak narasi serupa.
Dan dari
sebahagian riwayat-riwayat yang disebutkan diatas, diketahui bahawa penggunaan
Gaharu merupakan perkara biasa pada masa Nabi Shallallahu 'alayhi wa Sallam,
demikian juga pada masa para sahabat dan seterusnya. Baik sebagai wangi-wangian
dan hal-hal yang bersifat keagamaan.Hingga Ibnul Qayyim Al-Jauziyah pun pernah
mengulas mengenai Gaharu ini didalam kitabnya Zadul Ma'ad (4/315) yakni
mengenai Gaharu India:
"Gaharu
kayu India terdapat dua jenis. Yang pertama ialah kayu gaharu yang digunakan
untuk rawatan, dipanggil kayu al-Kust. Terdapat juga panggilan dengan al-Qusth,
menggunakan "Qaf" hurug. Keduanya digunakan sebagai wangian, yang
disebut Uluwwah. Dan sungguh Imam Muslim telah meriwayatkan didalam kitab
shahihnya dari Ibnu Umar radliyallahu 'anh, bahawa beliau (Ibnu Umar) mengukup
mayyit dengan kayu gaharu yang tidak dihaluskan, dan dengan kapur barus yang
dicampur dengan kayu gaharu. Kemudian beliau berkata, "Ini adalah
bagaimana Rasulullah shallallahu 'alaihi wa Sallam cukup sesuai. Dan terbukti
sebuah hadis lain riwayat Imam Muslim perihal mensifati mereka menikmati
kesenangan penghuni syurga, iaitu "pengukupan / Gaharu ahli syurga itu
menggunakan kayu gaharu".
Dapatkan bukhoor dan oudh yang murah daripada
Whatsapp 013-6122102
Whatsapp 013-6122102
Whatsapp 013-6122102
Bukhoor ialah hampas gaharu yang dimampatkan
Oudh ialah serbuk kayu gaharu.
No comments:
Post a Comment